Kiedy sprzedawca może odrzucić reklamację?

Każdy konsument może zgłosić reklamację, której podstawą będzie karta gwarancyjna bądź rękojmia, jednak nie zawsze sprzedawcy pozytywnie odnoszą się do przedstawionej prośby. Wiele osób po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi, rezygnuje z dochodzenia swoich praw. W jakich przypadkach sprzedawca może odrzucić reklamację? Jakie kroki warto wówczas podjąć?

Argumenty przeciwko uznaniu reklamacji

Sprzedawcy zwracają uwagę klientom, by po zakupieniu towaru zachowali oni paragon, gdyż jest on wymagany przy składaniu reklamacji. Należy jednak pamiętać, że nie stanowi on jedynej formy, dowodzącej dokonanie transakcji w sklepie. Jeśli klient nie ma paragonu, może on dołączyć do reklamacji wydruk z terminala bądź konta bankowego, elektroniczne potwierdzenie sprzedaży, pisemne potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży, czy też fakturę VAT. Brak dowodu zakupu skutkuje natomiast odrzuceniem prośby o naprawę bądź wymianę uszkodzonego sprzętu. Taka sama sytuacja dotyczy produktów, których okres gwarancji został przekroczony. W przypadku rękojmi prawo reklamacji obowiązuje przez dwa lata, jednak jeśli w tym okresie wystąpiła awaria, wymagająca serwisu, wówczas odpowiedzialność sprzedawcy liczona jest od momentu zgłoszenia przez konsumenta konieczności usunięcia usterki i wynosi 12 miesięcy. Wada fizyczna bądź prawna zgłoszona po upływie dwóch lat od dnia zakupu bądź dwunastu miesięcy od poprzedniej naprawy może skutkować odmową sklepu, producenta lub usługodawcy zlikwidowania powstałych szkód. Klient nie ma także prawa żądać reklamacji towaru z usterką, o której został poinformowany przed dokonaniem zakupu. Kolejnym argumentem przeciwko pozytywnemu rozpatrzeniu prośby może być niewłaściwe użytkowanie produktuniezgodne z jego przeznaczeniem lub z pominięciem załączonej instrukcji obsługi. Bardzo często reklamacje nie są uznawane, gdy klient sam próbował wcześniej naprawić usterkę, gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo, iż jego próby doprowadziły do powstania awarii.

Co zrobić w przypadku odrzucenia reklamacji?

Świetnym rozwiązaniem jest poproszenie o pomoc powiatowego bądź miejskiego rzecznika konsumentów lub kompetentnej osoby zatrudnionej w organizacji konsumenckiej. Dzięki poradom można uzyskać szczegółowe informacje na temat swoich praw i zapoznać się z solidnymi argumentami, które przedstawione sprzedawcy skłonią go do ponownego, dokładnego rozpatrzenia reklamacji. Alternatywną opcję stanowi skierowanie sprawy do sądu konsumenckiego, sądu powszechnego lub Inspekcji Handlowej. Pisząc podanie warto pamiętać o merytorycznym przedstawieniu swojego stanowiska z uwzględnieniem praw, odnoszących się do tej sprawy. Zgodnie z prośbą, znajdującą się na podaniu, sprzedający ma 14 dni na ustosunkowanie się do odwołania od odrzuconej wcześniej reklamacji. Wzór dokumentu znaleźć można w Internecie po wpisaniu odpowiedniej frazy w wyszukiwarkę. Wystarczy go wydrukować i wypełnić, dołączając dodatkowo zdjęcia wad produktu.

Będąc właścicielem sklepu warto znać swoje prawa, zwłaszcza te, które mogą rzutować na poprawne działanie procesu sprzedaży. Duża ilość uznanych reklamacji, a zwłaszcza takich, które nie musiały zostać uznane, z pewnością nie wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie sklepu, gdyż wygeneruje to nie tylko straty finansowe, ale i czasowe. Respektując wyłącznie słuszne reklamacje sprzedawca ma szansę znacznie lepiej je obsłużyć, a co za tym idzie, zyskać uznanie w oczach klientów. Sprawne rozpatrzenie, uwzględnienie i sfinalizowanie reklamacji może być bardzo proste. Poza zapoznaniem się z prawami sprzedawcy, warto zaopatrzyć się w program do obsługi reklamacji, który nie tylko przyspieszy sam proces, wliczając generowanie niezbędnych dokumentów czy przyjęcie zwróconych towarów na magazyn, ale również będzie automatycznie informował klienta o statusie jego sprawy. Tego typu system obsługi klienta bez wątpienia zostanie doceniony zarówno przez osoby składające reklamacje, jak i pracowników sklepu.


Kategoria: reklamacje
Autor: Administrator | Data publikacji: 2023-08-14 12:00:00

Coś nie tak?

Podziel się tym, co moglibyśmy poprawić lub daj znać, dlaczego opuszczasz stronę. Twoja opinia jest dla nas bardzo cenna!