Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę na prowadzenie biznesu w zrównoważony sposób. Co się kryje pod tym pojęciem?
Zrównoważony to w tym wypadku przede wszystkim odpowiedzialny społecznie, czyli działający tak, żeby co najmniej nie wywoływać negatywnych skutków dla otoczenia, a nawet poprawić jego sytuację. Warto przy tym przyjrzeć się nie tylko pochodzeniu materiałów, produktów czy ich opakowaniu, ale również całemu łańcuchowi dostaw.
Duże znaczenie ma przy tym również wspomniana w temacie obsługa zwrotów. Aby móc mówić o zrównoważonym biznesie warto przestrzegać w przypadku zwrotów (i nie tylko) kilku zasad:
- Paczki powinny być w miarę możliwości ekologiczne - I nie jest konieczne kupno topowych na rynku wypełniaczy! Pakowanie w kartony, które już wcześniej były używane lub secondhandowe wypełnienie staje się coraz bardziej popularne i coraz lepiej postrzegane przez kupujących. Do tego należy dodać wielkość paczki względem pakowanych produktów - ona również ma znaczenie. Im mniejsza jest różnica między wielkością paczki, a zapakowanym przedmiotem, tym bardziej eko jest ona zapakowana.
- Dostawca ma znaczenie. Wybór dostawcy w dzisiejszych czasach, to nie tylko kwestia cen. Należy zwrócić uwagę na jego zrównoważone podejście do biznesu. Jednym z powodów, dla których klienci tak chętnie wybierają paczkomaty od Inpost, zielone automaty Allegro One box, czy dpd pickup (zaraz za wygodnym odbiorem o dowolnej porze) jest właśnie świadomość przyczynienia się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, a pośrednio (dzięki innym działaniom firm) także do jego ochrony.
- Obsługa zwrotu i/lub reklamacji także może wchodzić w zakres działań zrównoważonego biznesu. Jeśli dany zwrot nie jest wymagany ponieważ przykładowo produkt został uszkodzony w dostawie i fizyczny zwrot jest zbędny(mógłby niepotrzebnie generować koszty i ślad węglowy) z myślą o środowisku powinniśmy z niego zrezygnować.
Mimo dodatkowych zasad wspomagających zrównoważony rozwój biznesu w zakresie zwrotów i reklamacji najlepszym rozwiązaniem jest edukowanie klientów na temat przemyślanych zakupów - dzięki temu jesteśmy w stanie znacznie zmniejszyć ilość potencjalnych zgłoszeń.