Coś nie tak?

Podziel się tym, co moglibyśmy poprawić lub daj znać, dlaczego opuszczasz stronę. Twoja opinia jest dla nas bardzo cenna!

Jak sklepy mogą dbać o środowisko w kontekście zwrotów towarów i jakie są trendy związane z zrównoważonym podejściem do obsługi zwrotów?

Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają uwagę na prowadzenie biznesu w zrównoważony sposób. Co się kryje pod tym pojęciem? 

Zrównoważony to w tym wypadku przede wszystkim odpowiedzialny społecznie, czyli działający tak, żeby co najmniej nie wywoływać negatywnych skutków dla otoczenia, a nawet poprawić jego sytuację. Warto przy tym przyjrzeć się nie tylko pochodzeniu materiałów, produktów czy ich opakowaniu, ale również całemu łańcuchowi dostaw. 

Duże znaczenie ma przy tym również wspomniana w temacie obsługa zwrotów. Aby móc mówić o zrównoważonym biznesie warto przestrzegać w przypadku zwrotów (i nie tylko) kilku zasad:

  1. Paczki powinny być w miarę możliwości ekologiczne - I nie jest konieczne kupno topowych na rynku wypełniaczy! Pakowanie w kartony, które już wcześniej były używane lub secondhandowe wypełnienie staje się coraz bardziej popularne i coraz lepiej postrzegane przez kupujących. Do tego należy dodać wielkość paczki względem pakowanych produktów - ona również ma znaczenie. Im mniejsza jest różnica między wielkością paczki, a zapakowanym przedmiotem, tym bardziej eko jest ona zapakowana.
  2. Dostawca ma znaczenie. Wybór dostawcy w dzisiejszych czasach, to nie tylko kwestia cen. Należy zwrócić uwagę na jego zrównoważone podejście do biznesu. Jednym z powodów, dla których klienci tak chętnie wybierają paczkomaty od Inpost, zielone automaty Allegro One box, czy dpd pickup (zaraz za wygodnym odbiorem o dowolnej porze) jest właśnie świadomość przyczynienia się do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, a pośrednio (dzięki innym działaniom firm) także do jego ochrony.
  3. Obsługa zwrotu i/lub reklamacji także może wchodzić w zakres działań zrównoważonego biznesu. Jeśli dany zwrot nie jest wymagany ponieważ przykładowo produkt został uszkodzony w dostawie i fizyczny zwrot jest zbędny(mógłby niepotrzebnie generować koszty i ślad węglowy) z myślą o środowisku powinniśmy z niego zrezygnować. 


Mimo dodatkowych zasad wspomagających zrównoważony rozwój biznesu w zakresie zwrotów i reklamacji najlepszym rozwiązaniem jest edukowanie klientów na temat przemyślanych zakupów - dzięki temu jesteśmy w stanie znacznie zmniejszyć ilość potencjalnych zgłoszeń.


Kategoria: zwroty
Autor: Arkadiusz Kurasz | Data publikacji: 2024-05-06 12:00:00