Niezadowalająca jakość zakupionej rzeczy uprawnia konsumenta do żądania wymiany, naprawy lub ponownego wykonania towaru czy też usługi. Alternatywne rozwiązanie stanowi zwrot poniesionych kosztów. W celu uznania reklamacji niezbędne jest złożenie odpowiedniego pisma. Warto wiedzieć, jakie informacje powinny znaleźć się w dokumencie.
Rękojmia i karta gwarancyjna
Podstawą zareklamowania towaru jest rękojmia albo gwarancja. W zależności od wybranej formy procedura zgłoszeniowa będzie wyglądać inaczej. Rękojmia uprawnia do złożenia reklamacji, gdy zakupiony produkt ma wady fizyczne bądź prawne. Obowiązuje ona z tytułu niezgodności towaru z umową, a każdy sprzedawca powinien przestrzegać przepisów z nią związanych. Jakie wady uwzględnia reklamacja z tytułu rękojmi? Konsument może złożyć odpowiednie pismo w przypadku, gdy:
- produkt nie spełnia swojej podstawowej funkcji,
- towar nie ma dodatkowej właściwości, o której poinformował sprzedawca kupującego,
- sprzedawca nie wskaże czynności, których wykonywania należy unikać, by ograniczyć ryzyko uszkodzenia bądź zniszczenia sprzętu,
- wydano produkt pozbawiony pełnego wyposażenia.
Za wady prawne uznaje się natomiast:
- sprzedaż towarów, będących własnością osób trzecich (np. skradzione auto):
- sprzedaż produktu obciążonego prawem pierwokupu dla osoby trzeciej,
- sprzedaż towaru z ograniczeniem wykorzystania i rozporządzania.
Reklamacja na podstawie karty gwarancyjnej może zostać uznana przez producenta lub nie. By uniknąć ewentualnych nieporozumień warto zatem dokładnie zapoznać się z regulaminem sklepu bądź firmy.
Jak napisać reklamacje?
Na dokumencie należy umieścić:
- miejscowość i datę,
- swoje imię, nazwisko,
- dane sprzedawcy/producenta,
- numer zamówienia/kod produktu,
- powód złożenia pisma – wada prawna, fizyczna itp.,
- żądanie – sposób, w jaki ma zostać rozstrzygnięta sprawa (zwrot pieniędzy, naprawa, ponowne wykonanie),
- prośba o pozytywne rozpatrzenie,
- podpis.
Załącznikami pisma mogą być fotografie, prezentujące wadę produktu. Zdjęcia powinny zostać wykonane z zachowaniem dużej dokładności, by sprzedawca nie miał wątpliwości co do defektu produktu. Warto pamiętać, by w reklamacji zawrzeć odpowiednie przepisy prawa konsumenckiego. Duże znaczenie ma także zachowanie oficjalnego tonu i stosowanie zwrotów grzecznościowych. W przeciwnym razie reklamacja może zostać źle odebrana przez sprzedawcę bądź usługodawcę. Jeśli osoba, zgłaszająca wadę produktu, chce mieć pewność, że żadne istotne kwestie nie zostaną pominięte, bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego szablonu. Wzory reklamacyjne bez problemu można znaleźć w sieci. Wystarczy wydrukować dokument, wypełnić go, a następnie wysłać do sprzedawcy. Jeśli sklep uznaje reklamacje online, wówczas przygotowane pismo należy zeskanować i przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Najważniejsze, by dokładnie opisać wadę produktu i powołać się na odpowiednią podstawę reklamacji wraz ze wskazaniem praw konsumenckich.
Warto wiedzieć, że sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację, więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.