Jak napisać reklamację?

Niezadowalająca jakość zakupionej rzeczy uprawnia konsumenta do żądania wymiany, naprawy lub ponownego wykonania towaru czy też usługi. Alternatywne rozwiązanie stanowi zwrot poniesionych kosztów. W celu uznania reklamacji niezbędne jest złożenie odpowiedniego pisma. Warto wiedzieć, jakie informacje powinny znaleźć się w dokumencie.

Rękojmia i karta gwarancyjna

Podstawą zareklamowania towaru jest rękojmia albo gwarancja. W zależności od wybranej formy procedura zgłoszeniowa będzie wyglądać inaczej. Rękojmia uprawnia do złożenia reklamacji, gdy zakupiony produkt ma wady fizyczne bądź prawne. Obowiązuje ona z tytułu niezgodności towaru z umową, a każdy sprzedawca powinien przestrzegać przepisów z nią związanych. Jakie wady uwzględnia reklamacja z tytułu rękojmi? Konsument może złożyć odpowiednie pismo w przypadku, gdy:

  • produkt nie spełnia swojej podstawowej funkcji,
  • towar nie ma dodatkowej właściwości, o której poinformował sprzedawca kupującego,
  • sprzedawca nie wskaże czynności, których wykonywania należy unikać, by ograniczyć ryzyko uszkodzenia bądź zniszczenia sprzętu,
  • wydano produkt pozbawiony pełnego wyposażenia.

Za wady prawne uznaje się natomiast:

  • sprzedaż towarów, będących własnością osób trzecich (np. skradzione auto):
  • sprzedaż produktu obciążonego prawem pierwokupu dla osoby trzeciej,
  • sprzedaż towaru z ograniczeniem wykorzystania i rozporządzania.

Reklamacja na podstawie karty gwarancyjnej może zostać uznana przez producenta lub nie. By uniknąć ewentualnych nieporozumień warto zatem dokładnie zapoznać się z regulaminem sklepu bądź firmy.

Jak napisać reklamacje?

Na dokumencie należy umieścić:

  • miejscowość i datę,
  • swoje imię, nazwisko,
  • dane sprzedawcy/producenta,
  • numer zamówienia/kod produktu,
  • powód złożenia pisma – wada prawna, fizyczna itp.,
  • żądanie – sposób, w jaki ma zostać rozstrzygnięta sprawa (zwrot pieniędzy, naprawa, ponowne wykonanie),
  • prośba o pozytywne rozpatrzenie,
  • podpis.

Załącznikami pisma mogą być fotografie, prezentujące wadę produktu. Zdjęcia powinny zostać wykonane z zachowaniem dużej dokładności, by sprzedawca nie miał wątpliwości co do defektu produktu. Warto pamiętać, by w reklamacji zawrzeć odpowiednie przepisy prawa konsumenckiego. Duże znaczenie ma także zachowanie oficjalnego tonu i stosowanie zwrotów grzecznościowych. W przeciwnym razie reklamacja może zostać źle odebrana przez sprzedawcę bądź usługodawcę. Jeśli osoba, zgłaszająca wadę produktu, chce mieć pewność, że żadne istotne kwestie nie zostaną pominięte, bezpiecznym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego szablonu. Wzory reklamacyjne bez problemu można znaleźć w sieci. Wystarczy wydrukować dokument, wypełnić go, a następnie wysłać do sprzedawcy. Jeśli sklep uznaje reklamacje online, wówczas przygotowane pismo należy zeskanować i przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Najważniejsze, by dokładnie opisać wadę produktu i powołać się na odpowiednią podstawę reklamacji wraz ze wskazaniem praw konsumenckich.

Warto wiedzieć, że sprzedawca ma prawo odrzucić reklamację, więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.


Kategoria: reklamacje
Autor: Administrator | Data publikacji: 2023-08-21 12:00:00

Coś nie tak?

Podziel się tym, co moglibyśmy poprawić lub daj znać, dlaczego opuszczasz stronę. Twoja opinia jest dla nas bardzo cenna!