Gwarancja, czy rękojmia?

Aby przybliżyć temat różnic pomiędzy gwarancją a rękojmią zacznijmy od definicji:

Gwarancja - dokument, który producent może, ale nie musi wydać, i który ma świadczyć o jakości danego produktu. Zazwyczaj wydaje go sprzedawca i określa czas oraz warunki obowiązywania gwarancji. 

Rękojmia - przysługuje konsumentom na podstawie art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego. Obejmuje sytuację, w której dany produkt lub usługa jest niezgodna z umową. Za rękojmię odpowiada sam sprzedawca, co nakłada na niego obowiązek wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub bezpłatnej naprawy w przypadku wady fabrycznej. W wyjątkowych przypadkach ostatecznym(gdy nie ma możliwości naprawy lub wymiany) rozwiązaniem przysługującym z tytułu rękojmi jest zwrot pieniędzy za wadliwy towar. 

Wyjątkiem zwalniającym sprzedawcę z odpowiedzialności za daną wadę jest sytuacja, w której kupujący wiedział o istniejącej wadzie w chwili zakupu. 

Należy pamiętać, że aby reklamować produkt z tytułu gwarancji lub rękojmi należy posiadać dowód zakupu(faktura, paragon lub umowa) danego produktu.
Za każdym razem na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca lub producent ma 14 dni. 

Najważniejsze różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią:

  1. Odpowiedzialność za towar: w przypadku rękojmi za towar odpowiada sprzedawca, a dla gwarancji odpowiada za niego producent
  2. Terminy dochodzenia roszczeń: w gwarancji jest zawsze jasno ustalony termin obowiązywania dokumentu, rękojmia obowiązuje 2 lata od daty zakupu.
  3. Gwarancja jest dobrowolna, rękojmia obowiązkowa - regulowana kodeksem cywilnym
  4. Z rękojmi możemy skorzystać niezależnie od obowiązywania okresu gwarancyjnego. 

Kategoria: reklamacje
Autor: Weronika Nowińska | Data publikacji: 2024-09-10 13:30:00

Coś nie tak?

Podziel się tym, co moglibyśmy poprawić lub daj znać, dlaczego opuszczasz stronę. Twoja opinia jest dla nas bardzo cenna!