Aby przybliżyć temat różnic pomiędzy gwarancją a rękojmią zacznijmy od definicji:
Gwarancja - dokument, który producent może, ale nie musi wydać, i który ma świadczyć o jakości danego produktu. Zazwyczaj wydaje go sprzedawca i określa czas oraz warunki obowiązywania gwarancji.
Rękojmia - przysługuje konsumentom na podstawie art. 558 § 1 Kodeksu Cywilnego. Obejmuje sytuację, w której dany produkt lub usługa jest niezgodna z umową. Za rękojmię odpowiada sam sprzedawca, co nakłada na niego obowiązek wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny lub bezpłatnej naprawy w przypadku wady fabrycznej. W wyjątkowych przypadkach ostatecznym(gdy nie ma możliwości naprawy lub wymiany) rozwiązaniem przysługującym z tytułu rękojmi jest zwrot pieniędzy za wadliwy towar.
Wyjątkiem zwalniającym sprzedawcę z odpowiedzialności za daną wadę jest sytuacja, w której kupujący wiedział o istniejącej wadzie w chwili zakupu.
Należy pamiętać, że aby reklamować produkt z tytułu gwarancji lub rękojmi należy posiadać dowód zakupu(faktura, paragon lub umowa) danego produktu.
Za każdym razem na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca lub producent ma 14 dni.
Najważniejsze różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią:
- Odpowiedzialność za towar: w przypadku rękojmi za towar odpowiada sprzedawca, a dla gwarancji odpowiada za niego producent
- Terminy dochodzenia roszczeń: w gwarancji jest zawsze jasno ustalony termin obowiązywania dokumentu, rękojmia obowiązuje 2 lata od daty zakupu.
- Gwarancja jest dobrowolna, rękojmia obowiązkowa - regulowana kodeksem cywilnym
- Z rękojmi możemy skorzystać niezależnie od obowiązywania okresu gwarancyjnego.